Så hittar Ica den nya mångkulturella maten
I takt med att svenska matvanor blir allt mer internationella, vill livsmedelskedjorna anpassa sitt sortiment.
- Ofta börjar det med ett önskemål från en kund som butiken sedan för vidare till Ica centralt, berättar Therese Lystedt på Icas informationsavdelning.
Ica har en uttalad vilja att bygga på sin kunskap om olika matkulturer.
– Vi uppmuntrar till dialog med kunder för att kunna förbättra sortimentet och ha relevanta erbjudanden, säger Therese Lystedt.
Det görs också systematisk i form av referensgrupper med handlare och butiksmedarbetare och i kundundersökningar, som en del i samspelet mellan kunder, butiker och leverantörer.
Kommet så långt görs sedan inköpen via vanliga kanaler, där Icas inköpsorganisation arbetar enligt sina vanliga riktlinjer kring exempelvis kvalitet och djuromsorg.
– Sedan ger vi stöd till butikerna för att uppmärksamma olika högtider. Precis på samma sätt som butiken fylls med rätt varor under högtider som jul eller midsommar kan butikerna ha relevanta erbjudanden under till exempel Ramadan och på så sätt nå och inspirera fler kunder, säger Therese Lystedt.
Många varor i Icas sortiment finns där nu tack vare att kunder efterfrågat varan. Några exempel på nya artiklar i sortimentet är röd borscht-soppa, typisk för det östeuropeiska köket, koriander och mynta på bunt.
– Andra varor som efterfrågas mycket i den här kategorin är hummus, kondenserad mjölk, caprice pralin, valnötskärnor, gula russin, allkrydda, kycklingpastej, corned beef, feta ost, gräddpulver och ajvar, säger Therese Lystedt.
YLVA ÅKESSON