Snabba förändringar kräver handlare på tå
Konsumenttrenderna förändras snabbare än någonsin. – Det ger konsumenterna makten. Det gäller för handlarna och varumärkena att hänga med i utvecklingen. Möta konsumenten på rätt plats vid rätt tillfälle och skapa engagemang – på konsumentens villkor. Det säger Anna Hammarberg, seniorkonsult hos Business Sweden.
På Entreprenörsdagarna Båstad, nästa vecka, kommer hon utifrån lång erfarenhet av retail (såväl hos Business Sweden som hos Invest Sweden) att tala om globala konsumenttrender.
Konstant uppkoppling, social shopping, mobila kunder och integrerade retailkanaler är några nyckelord.
Så här veckan före, ger hon några smakprov på konsumenttrender som hon tycker är värda att lyfta fram.
Orsaken till den här hastigheten är flera: snabb teknisk utveckling och sociodemografiska livsstilsförändringar är de främsta, enligtAnna Hammarberg.
Den smarta telefonen är en av grundförutsättningarna för den ständiga uppkopplingen och mobiliteten.
Konsumenterna letar produktdata och betygsättningar som aldrig förr. Och liksom dessa uppgifter bara är ett par knapptryckningar bort, lika snabbt sprids dåliga kundomdömen, tvärs över land och tidsgränser.
– Uppkopplingen gör också shoppingen mer social än någonsin, säger Anna Hammarberg och tar några exempel: Snapchatbilder på senaste butiksfyndet, sociala shoppingappar och nätuppkopplade speglar i provrummet så man snabbt kan få råd av kompisarna inför inköpet.
Anna Hammarberg berättar om Amazon Dash, små självhäftande nätuppkopplade knappar som kan fästas hemma – på kylskåpet eller tvättmaskinen. När tvättmedlet börjar ta slut, eller mjölken, trycker man på knappen. Då går en beställning på aktuellt varumärke direkt till Amazons app, där en beställning göras efter vad knappen är programmerad till. Samtidigt får kunden ett sms på mobilen, så hem har möjlighet att avbeställa.
För tid är pengar. Att köa är inte att tänka på. Då går man till någon annan. Den nya konsumenten är inte heller så planerande. Behovet ska tillfredsställas när det uppstår.
Amazon har fler exempel på det uppkopplade smarta hemmet. Med sin nya röststyrda Echo, gör det också möjligt att utan skärm och knapptryckningar beställa varor direkt i nätbutiken.
Att ha gott om plats, för boende och förvaring, blir i en tid av ökad urbanisering något som kostar. En ny sorts lyx. Liksom att ha tid. Att vara ständigt uppkopplad är både bekvämt och stressande på en och samma gång. I dystopiska skildringarna talas om hur vissa yrkeskategorier kan få krav på ständig uppkoppling som en fotboja, om än i modern tappning.
Ett av delningsekonomins flaggskepp, Airbnb, tittar nu på att utöka sitt erbjudande till förrådsförvaring; de vill göra det möjligt för kunden att hyra in sig billigt i andra förråd.
Trenden går också mot fler egenföretagare, småföretagare som inte vill hyra dyr kontorsyta utan letar andra ställen att sätta sig ner och jobba på – tillfälligt hyrda kontorsrum eller ”coffices” där man får sitt kaffe, nätuppkoppling och en stol för just den timme då det behövs.
För den nya tidens konsument är inte så ägarsugen som tidigare. Bilpoolerna blir allt fler, man hyr verktyg när man behöver för att bygga altan eller sätta upp en tavla, man hyr modehandväskor och festkläder. Eller byter helt enkelt grejor med varandra, där dåtidens kompis-kompis eller loppis fått efterföljande med både större utbud och bättre matchning och sökfunktioner via nätet.
Många faktorer samverkar till detta, Inte bara platsbristen utan också hållbarhetsmedvetandet.
– I USA har modeuthyrningen på Rent the runway blivit stort, inte bara bland de unga, berättar Anna Hammarberg och säger att leverantörer av hushållsvaror börjat satsa på mindre förpackningar just därför att folk inte har plats hemma.
YLVA ÅKESSON