Oatly blev mest hållbara
I den årliga Hållbarhetsbarometern där 15 000 konsumenter fått tycka till kniper Oatly i år förstaplatsen.
- Vi är oerhört glada över att bli uppmärksammade för det som betyder allra mest för oss, hållbarhet. Vi är långt ifrån nöjda, vi har mycket kvar att göra. Vår industri, från primärproduktion till konsument, utgör 30% av den globala ekonomin och står också för åtminstone en tredjedel av den totala klimatpåverkan, säger Toni Petersson, vd för Oatly, i ett pressmeddelande.
Bakom den årliga studien står anseende- och hållbarhetsforskaren Tony Apéria vid Stockholm universitet.
Studien utgår från fyra områden rörande hållbarhet: samhälle och samhällsansvar, miljö och klimat, öppenhet och transparens, samt långsiktighet. Totalt har 15 000 intervjuer med konsumenter genomförts och cirka 160 välkända företag kartlagts.
På en skala mellan 0-100 hamnar Oatly på ett index på 72 framför tvåan RFSU, 71, och trean Orkla Foods, 69. Det genomsnittliga indexet är 62.
– Sammantaget är Oatly ett företag med ett tydligt hållbart varumärkeskapital. Framtiden ser ljus ut då Oatly har ett erbjudande i tiden samtidigt som de är väl positionerade för att ytterligare skörda framgångar på marknaden, kommenterar Ekon Dr Tony Apéria.
När det svenska folket ger sitt betyg om vilka livsmedelskedjor som allmänheten upplever starkast på hållbarhet vinner Ica.