Nestlé tar strid mot fetman
Den schweiziska livsmedelsjätten Nestlé, världens största företag i matbranschen, vill få ett stopp på den globala fetmaepidemin. Man säger sig vilja bli ledande på att tillverka hälsosam mat.
- I framtiden måste vi i viss mån gå från vad människorna önskar till vad de behöver. Det är en tuff utmaning, säger Stefan Catsicas, Nestlés högsta chef för forskning och utveckling.
Han påpekar att fetmaepidemin i världen i hög grad beror på en överdriven sockerkonsumtion.
- Men sockerkonsumtionen beror i hög grad på den tidigare propagandan mot fet mat som bedrevs i flera länder. Vi människor har av naturliga skäl ett sug efter vissa ämnen, så när fettet blev tabu började folk äta socker istället. Konsten är att få en balanserad diet, säger han.
Catsicas är just nu i Stockholm som deltagare på Eat Stockholm Food Forum, den årliga konferensen om världens livsmedelssystem.
Nestlé är mest känt för kaffe, katt- och hundmat, mjölkersättning, flingor, glass och choklad — produkter som de flesta kanske inte förknippar med hälsosam föda. Men enligt Stefan Catsicas vill man se sig som ett näringsföretag snarare än ett livsmedelsföretag.
- Vi går mer och mer mot en framtid där människorna vill ha så nyttig mat som möjligt. Samtidigt vill de att den ska vara så naturlig som möjligt, vilket inte alltid går ihop. Problemet är att få en riktig balans, säger han.
Han säger också att Nestlé planerar ett samarbete med ett antal forskare och akademiker för att se vilken strategi som är den bästa i framtiden.
- Pressen på att göra det rätta i den här branschen kommer bara att öka. Vi har naturligtvis produkter som inte är avsedda att i första hand vara hälsosamma, exempelvis choklad, men vi måste ändå bidra till en hälsosammare värld.
Han tror att nyckeln till att få folk att äta riktigare är utbildning, kunskap.
- Jag är optimist. I slutändan kommer förnuftet att råda.
Roland Johansson/TT
Fakta: Nestlé
Det schweiziska lIvsmedelsföretaget Nestlégrundades 1866. Det beräknas ha en årlig omsättning på 850 miljarder kronor.
Företaget har många kända varumärken: Kit Kat och After Eight (choklad), Nescafé och Zoégas (kaffe), Mövenpick (glass), Perrier och Vittel (vatten), Friskies (kattmat).
Vid några tillfällen har företaget hamnat i blåsväder, exempelvis på 1970-talet då man marknadsförde sin bröstmjölksersättning i fattiga afrikanska länder utan att nämna att mjölkpulvret måste blandas ut med rent, inte smutsigt, vatten. Resultatet blev att tusentals barn insjuknade.Nestlé anklagades också för falsk marknadsföring av mjölkpulvret.