Krönika: Den osynliga delen av priset
När Thomas Djupenström, handlare på Ica Supermarket Mathyllan i Långshyttan, försökte vägleda nya kunder i butiken genom att även ha skyltar på arabiska, blev han och hans medarbetare utsatta för en hatkampanj. Men Thomas vek inte undan. Fri Köpenskap bad honom att med egna ord berätta vad som driver honom som handlare och hur han tänker om det som hänt. Här är hans berättelse.
Att stå upp rakryggad för dom rätta värderingarna i samhället kan kanske kännas betungande, med tanke på alla troll som gömda bakom sina skärmar måste basunera ut sin avsky, när deras svartvita/inskränkta syn på verkligheten störs. Jag anser att det är ens skyldighet att göra det man kan för att hjälpas åt. Oftast är bara det att man uppmärksammar någon, det är mer värt än vad man kan tro!
Synsättet "vi och dom" som verkar vinna mer mark för var dag är en väg kantad av elände som bara leder till en återvändsgränd.
Egentligen är det bara ett symtom på en misslyckad politik som närmast kan liknas vid förvaring. Även om jag inte kan acceptera hur vissa visar sitt missnöje, så förstår jag att det är en konsekvens av en situation utan synliga möjligheter. Ingen kan göra allt men alla kan göra lite för att det ska bli bättre. Åtminstone kan man vägra vara en del av att cementera "vi och dom-synsättet".
Om jag nu går över till vad vi inom handeln kan göra mer för att hjälpa så många som möjligt.
Först en liten förklaring. Det finns nog ingen som inte går igång på prissänkningar. Men det finns en fara i en allt för stor prisfokusering. Om man hårdrar det så består den totala kostnaden på en vara eller tjänst av två delar. En synlig del (det faktiska pris man betalar) och en osynlig del (den del av kostnaden man anser eller inte förstår att någon annan får stå för).
Om den synliga delen står för det positiva som skapar rätt förutsättningar för en alltmer hållbar värdekedja, så är således den osynliga delen den negativa. Den kan bestå av miljöpåverkan, fusk, tvivelaktiga arbetsförhållanden, det vill säga all negativ påverkan som vi på sikt aldrig kan acceptera om vi skall komma till rätta med problemen vi har i denna värld. Varje pris kommer nog alltid vara behäftad med en viss osynlig del (miljöpåverkan ) vad vi än gör. Men det går alltid att försöka kompensera/kvitta den om vi synliggör det och accepterar ett högre pris.
Det finns alltid en nedre gräns för den synliga delen och fortsätter vi pressa så sjunker inte den totala kostnaden utan vi viktar bara om mer till den osynliga delen.
Således: Om vi kan hålla betalningsviljan för en produkt eller tjänst på rätt sida om gränsen så skapar vi rätt förutsättningar för att fler i denna värld ska få en drägligare tillvaro.”
Thomas Djupenström
Handlare på Supermarket Mathyllan, Långshyttan