23948sdkhjf

En liten knuff i en hälsosam riktning

Har du koll på modeordet nudging? Sannolikheten är stor att du redan nu nudgar, och för den som blir ett esse på det finns det både pengar och miljövinster att hämta.
Lockvaror vid kassan, bra erbjudanden och kanske lite härlig musik i butiken som påverkar kundernas humör. Egentligen behöver inte nudging vara mer komplicerat än så. Nudge, engelska för knuff, handlar enkelt uttryckt om att ”puffa” människor att göra vissa val. Det kan handla om att få dem att konsumera något de kanske inte aktivt planerat, som chokladen vid kassan. Eller om att på ett undermedvetet plan få dem att göra val som nudgaren tycker är eftersträvansvärda – äta mindre kött, slänga mindre mat eller välja ekologiskt till exempel.

– Butiker är för det mesta medvetna om hur man placerar saker i hyllorna för att få folk att handla, säger Matthias Lehner, forskare på Lunds Universitet. Han har skrivit en avhandling om nudging, ett begrepp som i sin bästa form innebär tänkande utanför boxen.

– Ett bra exempel är när en Icabutik i Södertälje ändrade på sättet som de presenterade varor med kort datum på. Prislappen på varorna ändrades från rött till grönt, och så lades det till mer information i stil med: ”Ät den här varan snart, du kommer att spara miljö och pengar”. Å ena sidan ger bara färgvalet effekt – rött och grönt implicerar olika saker vad gäller kvalitet. Dessutom påverkar det via sociala normer, du kan vara stolt över att ta en vara med den göra prislappen, säger Matthias Lehner.

Med relativt enkla medel kunde alltså den här butiken både minska sitt matsvinn och lättare sälja varor med kort datum.

Nudging för att minska köttkonsumtion och matsvinn finns det flera exempel på. Fazer Food Services har till exempel satt upp miljömål om att minska andelen kött och öka andelen grönsaker på tallrikarna på sina bufféer. Men pekpinnar – och att regelrätt tala om för folk vad de ska äta eller inte – skulle gissningsvis inte bli särskilt populärt. De flesta vill ju bestämma själva. Så, vad är då bättre än att hitta ett sätt som får kunderna att känna att de väljer självständigt, när de egentligen med hjälp av smarta knep blivit påverkade i precis den riktning restauranger vill att de ska gå? Det här prövade Fazer i en rad pilotprojekt.

– Gästerna bestämmer så klart själva vad de vill äta, men vi vill påverka dem på ett varsamt sätt. Vi placerar till exempel allt det gröna först i buffén. För att öka den vegetariska andelen har vi placerat den vegetariska rätten högst upp i menyn, och placerat den på det ”varmaste” stället i rummet – inte längst bort som det kanske var förut. Sen jobbar vi mycket med att pimpa det vegetariska alternativet, som ska ge ett härligt intryck. Det ska gärna synas att de här ingredienserna är nyttiga och proteinrika, säger Jonny Zackrisson, kvalitet och miljöchef på Fazer Food Services.

Ingenstans finns det alltså någon som säger åt restaurangbesökaren vad den ska äta – men de vegetariska alternativen puffas mer eller mindre uppenbart fram. Steg nummer ett för att lyckas i det här fallet är så klart att ha riktigt bra vegetarisk mat, poängterar Jonny Zackrisson, men det finns också en del listiga psykologiska tricks som kan få upp besökarnas andel grönsaker på tallrikarna.

– Vi märkte att om vi placerade en fruktskål i början av salladsbuffén så var det fler som tog en frukt. Och vad händer med dig när du håller ett äpple i handen? Du känner att du gjort ett hälsosamt val, och då vill du gärna fortsätta på den nyttiga banan, säger Jonny Zackrisson.

Intressant att notera är dock att vi verkar vara mer mottagliga för påverkan åt det nyttiga hållet i början av veckan.

– Det är faktiskt lättare att få folk att äta nyttigt på måndagar och tisdagar, då vill folk börja ”ett nytt liv”. Fredagar är motigare, säger Jonny Zackrisson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109