23948sdkhjf

Debatt: Etnisk mat på god väg

Anledningen till att Sverige vinner så många priser i mattävlingar är att det svenska köket är så öppet mot influenser utifrån. Det skriver Michael Maroutian, vd för Sevan AB, i ett svar på Maria Masoomis debattinlägg "Etnisk mat en guldkista" den 5 februari.
I sitt debattinlägg i Fri Köpenskap den 4 februari skriver Maria Masoomi att det finns en outnyttjad potential i våra invandrares matvanor och traditioner. Att det skulle finnas en okunskap eller ointresse för det här är inget som vi upplever i kontakten med handeln. Tvärt om, fokus är större än någonsin!

Det sker en förändring i hur folk äter och handlar i Sverige. Jag anser att vi har kommit en bra bit på väg mot att etablera Mellanösterns kök, på samma vis som Tex Mex har blivit en självklar del av den svenska matkulturen. Dessutom har vi varit framgångsrika i att inviga ”Svensson” i vår färgstarka och smakstarka matkultur, kanske mycket tack vare hens nyfikenhet för nya smaker, som Maria också nämner i sitt inlägg.

Sevan är ett svenskt livsmedelsföretag i andra generationen. Vi importerar kolonial-, kyl- och frysvaror med inriktning på mångkulturell mat. Sedan 2014 har vi även en egen anläggning i Sverige för produktion av hummus, baba ghannouge och falafel. I vårt utbud av
mellanösternmat finns totalt cirka 1000 produkter, från inläggningar, röror, såser och sötsaker, till kryddor, torkad frukt, nötter, kärnor och frön samt drycker och baljväxter av olika slag.

Sedan min far Hratch Maroutian invandrade till Sverige från Libanon i början av 70-talet och grundade företaget, har Sevan haft som mission att främja mångfald i matkultur på många olika sätt i Sverige och Finland. För att lyckas med det har vi arbetat med att, utöver produkter med smak av Mellanöstern, sprida recept och matinspiration i butik och på nätet.

Vi samarbetar t ex med Markiz Talhaoui, finalist i Sveriges Mästerkock 2014, som receptinspiratör.

I dag finns vi representerade inom svensk dagligvaruhandel på ICA, Axfood, COOP och Bergendahls och ser en tillväxt både där och inom etnisk handel. Vi upplever att de stora kedjorna har börjat förstå vilka köpstarka kunder invandrare är, hur kvalitetsmedvetna de är

och att de ofta handlar till större familjer. En spännande utveckling är också att den etniska kunden i sin tur börjar hitta in till den svenska dagligvaruhandeln.

Men självklart kan saker bli bättre. Jag tror till exempel att många handlare tänker ”jag har nog inga invandrare i min butik”, men glömmer att den etniska konsumenterna inte alltid är så lätt att känna igen. Eller att andra och tredje generationens invandrare, som är helt

uppvuxna och integrerade i svensk kultur, fortfarande kan längta efter den mat som de är uppväxta med.

Anledningen till att Sverige vinner så många priser vid internationella mattävlingar är att det svenska köket är så öppet för influenser utifrån. Att vi integrerar och skapar nya upplevelser.

Sett ur det perspektivet får tillgängliggörandet av råvaror från världens alla hörn i närmaste matbutik samma betydelse för landets kulinariska framtid, som den kommunala musikskolan hade för det svenska musikundret. För att inte tala om att det är en välgärning för nya svenskar och ett sätt att göra hela vårt avlånga land mer spännande rent kulinariskt. Och vi är på god väg!

Michael Maroutian (vd Sevan AB)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078