Dagligvaruhandeln ökade starkt i december
Dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent i december, visar månadens Detaljhandelsindex.
För detaljhandeln i stort var ökningen i fasta priser (försäljningsvolym) 3,4 procent och i löpande priser 4,7 procent. För sällanköpshandeln låg ökningen i fasta priser på 3,9 procent och i löpande priser 4,4 procent.
Dagligvaruhandelns ökning med 5,1 procent i löpande priser kan jämföras med Icabutikerna som ökade sin försäljning med 3,6 procent i förhållande till samma månad 2014. Det innebär att den marknadsledande dagligvarukedjan fortsatta att tappa marknadsandelar under månaden.
Detaljhandeln ökade med 5,7 procent under hela året, vilket är en mycket stark utvecklingstakt sett i ett historiskt perspektiv.Inte sedan åren före finanskrisen har detaljhandeln uppvisat sådana tillväxttal. Konsumenterna har under en längre tid prioriterat andra branscher, men under 2015 tog detaljhandeln sannolikt tillbaka förlorade marknadsandelar.
Den starka försäljningstillväxten i detaljhandeln i år förklaras av svenskarnas goda köpkraft. En stabil arbetsmarknad, stigande bostadspriser, låg ränta, högt sparande samt en låg inflation har bidragit till det goda försäljningsåret. HUI spår en något lägre tillväxttakt under 2016 och bedömer att försäljningen för den totala detaljhandeln ökar med 4,0 procent.
Försäljningen för hela detaljhandeln under årets sista månad blev ett rekord. Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på drygt 74,6 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 4,7 procent. Rekordet gäller även justerat för prisförändringar då försäljningsvolymen ökade med 3,4 procent, skriver HUI i sin kommentar till indexet.
En av vinnarbranscherna under årets julhandel var heminredningshandeln, vars försäljning ökade med 9,4 procent. Även klädhandeln och möbelhandeln uppvisade starka tillväxttal. Den bransch som uppvisade starkast tillväxt var bygghandeln, men det är en bransch där högsäsongen infaller under våren. För leksakshandeln, som är den mest julberoende branschen, ökade försäljningen med 5,3 procent. Ett starkt besked för branschen då närmare en fjärdedel av årets försäljning sker under december. Även dagligvaruhandeln utvecklades positivt. Försäljningen gick starkare än väntat och landade på 5,1 procent.
Andra branscher hade det betydligt tuffare under december. Detta gäller bland annat sporthandeln och skohandeln vars försäljning minskade med 1,4 respektive 8,1 procent.