23948sdkhjf

Ören kvar av mjölkkronan

Icas och LRF:s initiativ mjölkkronan har tillsammans med Axfood och Martin & Serveras kampanjer tillfört Sveriges mjölkbönder cirka 67 miljoner kronor. Slår man ut det på den hela den svenska produktionen under ett halvår blir det 4,4 öre per kilo.
Affärstidningen ATL har sammanställt rapporter från Ica, LRF Konsult och Martin & Servera och uppskattat hur mycket Axfood tagit av sin egen marginal. Icas och LRF:s initiativ ger cirka 55 miljoner kronor från konsumenterna, Martin & Serveras ger 2,1 miljoner kronor och Axfoods kampanj uppskattas ge cirka 10 miljoner kronor.

– Det räcker naturligtvis inte för att rädda de mest utsatta gårdarna men varje öre är viktigt i det här sammanhanget, säger Jimmy Larsson, segmentchef för jord- och skog på LRF Konsult, till tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062