Flyktingkrisen toppade pantdonationer
2015 innebar en toppnotering för antalet donationer via pantautomaterna i landets 190 Willysbutiker
Under 2015 har fler än någonsin donerat sin pant till välgörenhet hos Willys. 2,9 miljoner kronor donerades via pantautomaterna, en ökning med närmare 10 procent jämfört med året före. I synnerhet under september ökade antalet donationer kraftigt.
Sedan 2009 har Willys kunder kunnat donera sina pantpengar till Rädda barnen via gåvoknappen på butikernas pantautomater.
Och aldrig har det donerats så mycket som förra året.
Flyktingkrisen drev donationer
I slutet av sommaren, när flyktingkrisen och dess konsekvenser för barn på flykt stod högst på agendan i svensk media, märktes en tydlig ökning i antalet donationer. I september donerade Willys kunder drygt 40 procent mer jämfört med en vanlig månad. Även i oktober var andelen donationer hög, för att därefter återgå till mer normala nivåer.
Dubblerade kundgåvor
Under september, oktober och december dubblade Willys de pengar som kunderna skänkte, något som gav ytterligare drygt 900 000 kronor till organisationens arbete för barn på flykt. Totalt har samarbetet mellan Willys och Rädda Barnen genererat drygt 3,8 miljoner kronor under 2015.
/dagenshandel.se Ylva Åkesson