Smörkriget: Unilever vann tvisten mot Arla
Arla ville att Unilever skulle förbjudas att använda beteckningen smör i sina matfettsblandningar. Nu får mejerijätten hosta upp över två miljoner kronor i rättegångskostnader efter att ha förlorat marknadsföringstvisten i Marknadsdomstolen.
Men det höll alltså Marknadsdomstolen inte med om alls.
I dag blev Arla dömda att betala Unilevers rättegångskostnader – på nästan 2,1 miljoner kronor – av Marknadsdomstolen.
– Vi är mycket glada över Marknadsdomstolens beslut som är en seger inte bara för oss men också för våra konsumenter. Flora med SMÖR är en mycket bra och omtyckt produkt som utmanar inom ett segment som hittills dominerats av en spelare. Domslutet är en bekräftelse på att konsumenter fortsatt kan erbjudas bredare valmöjligheter vilket är mycket positivt, säger Martina Flemström, General Manager Unilever Baking Cooking & Spreads Nordic, i en kommentar.