23948sdkhjf

Smörkriget: Unilever vann tvisten mot Arla

Arla ville att Unilever skulle förbjudas att använda beteckningen smör i sina matfettsblandningar. Nu får mejerijätten hosta upp över två miljoner kronor i rättegångskostnader efter att ha förlorat marknadsföringstvisten i Marknadsdomstolen.
Det gick inte alls som Arla tänkt sig i Marknadsdomstolen i dag. Mejerijätten väckte under hösten 2014 talan mot konkurrenten Unilever efter att ha ilsknat till över marknadsföringen av en fettblandning med orden ”Flora med smör”. Vilseledande marknadsföring, och produkten borde inte få kallas för smör, tyckte Arla.

Men det höll alltså Marknadsdomstolen inte med om alls.

I dag blev Arla dömda att betala Unilevers rättegångskostnader – på nästan 2,1 miljoner kronor – av Marknadsdomstolen.

– Vi är mycket glada över Marknadsdomstolens beslut som är en seger inte bara för oss men också för våra konsumenter. Flora med SMÖR är en mycket bra och omtyckt produkt som utmanar inom ett segment som hittills dominerats av en spelare. Domslutet är en bekräftelse på att konsumenter fortsatt kan erbjudas bredare valmöjligheter vilket är mycket positivt, säger Martina Flemström, General Manager Unilever Baking Cooking & Spreads Nordic, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097