23948sdkhjf

Nationell matsvinnsvecka nu

Den här veckan sätter livsmedelsbranschen fokus på matsvinnet genom det gemensamma initiativet Hållbar Livsmedelskedja.
Mat står för ungefär en fjärdedel av människans klimatpåverkan och redan i dag överskrider vår konsumtion jordens begränsade naturresurser. Därför instiftar de deltagande livsmedelsföretagen i Hållbar Livsmedelskedja en nationell matsvinnsvecka under denna vecka, 48.

– Som livsmedelsaktör är en av våra viktigaste uppgifter att minska matsvinnet genom hela värdekedjan. Det innebär dels att ta hand om och använda råvarorna till våra produkter på bästa sätt och dels om att göra bra prognoser för försäljning och produktion, för att förhindra att vi överproducerar. Under året har vi tagit många viktiga initiativ för att minska matsvinnet. Nu vill vi ha med konsumenterna, uppmanar Cecilia Sjöholm, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.

De övriga deltagarna i Hållbar Livsmedelskedja är WWF, Arla Sverige, Axfood, Coop, HKScan, Ica, Lantmännen, Löfbergs, Polarbröd och Tetra Pak.

Inom EU går omkring 100 miljoner ton mat till spillo varje år. I Sverige uppgår siffran till 622 000 ton. Görs inget visar beräkningar att matavfallet om fem år kan ha ökat till 120 miljoner ton per år.

Aktiviteter inom matsvinnsveckan på sociala medier använder hashtaggarna #matsvinnsveckan, #slängintematen och #stoppamatsvinnet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109