Liten volymökning för dagligvaror
Tillväxten i dagligvaruhandeln landade på 4,4 procent under september. Samtidigt fortsätter prisutvecklingen inom området att vara stark, så volymökningen stannar på 1,1 procent.
För sällanköpsvaror, där prisutvecklingen är svagare blev tillväxten 6,0 procent och volymökningen 5,7 procent. Totalt för detaljhandeln blev det en tillväxt på 5,3 procent och en volymökning på 3,7 procent.
Sällanköpsvaruhandeln är tillbaka på starka tillväxttal igen efter en, till synes tillfällig, dipp under augusti.
Försäljningsutvecklingen i järn- och bygghandeln fortsätter att vara stark och septemberutfallet var inget undantag. Järn- och bygghandeln, vilken var den delbransch som visade starkast tillväxt i september, ökade med drygt 14 procent. Möbler och heminredning är två andra kategorier som visade en stark tillväxt denna månad. Sämre gick det för skohandeln som backade med 1,9 procent.
Hushållens förtroende var praktiskt taget oförändrat i oktober, det vill säga fortsatt något pessimistisk. Deras syn på svensk ekonomi är fortsatt negativ samtidigt som synen på sin egen ekonomi är oförändrat positiv, liksom inställningen till kapitalvaruinköp. Detaljhandelns konfidensindikator ökade något under samma period, från 111 till 112. Branschen ligger således på en nivå högt över snittet, vilket signalerar en fortsatt positiv försäljningstillväxt. Utvecklingen hittills i år, januari-september, ligger på 5,0 procent för den totala detaljhandeln, vilket är något över HUIs helårsprognos om 4,5 procent för 2015. Håller utvecklingen i sig skulle det innebära tillväxtnivåer likt dem före finanskrisen.