Experimentell nudging – ”små justeringar leder till markant ökning”
Under november månad kommer Organic Sweden uppmuntra och inspirera kunder att göra hållbara ekologiska val i 100 Icabutiker. De tidigare insatserna har lett till betydande ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Det framgår av ett pressmeddelande.
Med nudging menas att man ”vänligt knuffar” konsumenterna till att göra det enklare för dem att göra hållbara och hälsosamma val. Under kampanjen skyltas de utvalda Icabutikerna upp med ett bredare kampanjmaterial. Kampanjen lanseras även online där bland annat kampanjbudskap och produktbudskap kommer att testas.
– Inom ramen för nudging-kampanjen genomförs butiksexperiment av beteendevetare, där små justeringar i och runt hyllorna har visat sig leda till en markant ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Dessa experiment har tidigare visat starka resultat och vi har goda förhoppningar om att årets kampanj kommer att inspirera ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, chef för innovation på Ica Sverige.
De sex butikerna där butiksexperimentet testas är: Ica Kvantum Gränby, Kvantum Hornstull, Kvantum Södermalm, Kvantum Lidingö, Supermarket Torgkassen och Supermarket Globen.