Livsmedelsverkets kostråd får snart användas i marknadsföring
Livsmedelsverket har beslutat att tillåta användning av verkets kostråd på paket och i marknadsföring. Ett beslut som livsmedelsbranschen välkomnar.
Tidigare har Livsmedelsverket sagt nej till önskemål från branschen om att få använda kostråden i märkning och marknadsföring. En viktig anledning var att det skulle kunna missuppfattas som att verket har godkänt en produkt som är märkt med kostråden, eller att en produkt skulle ha näringsmässiga fördelar jämfört med andra motsvarande produkter som inte är märkta med kostråden.
”Vi vill öka kunskapen om vad som är bra matvanor och hjälpa människor att göra hälsosamma val. Det här blir ett sätt sprida kostråden till många fler än vad vi kan göra idag”, säger Kristina Ohlsson, chefsjurist på Livsmedelsverket, i en kommentar.
För att få använda kostråden måste företagen återge dem så att innebörden av dem inte ändras och det ska tydligt framgå att det som citeras är ett eller flera av Livsmedelsverkets kostråd. Livsmedlet måste också ha koppling till det kostråd som citeras på produkten.
I första hand gäller beslutet mat som klarar nyckelhålskraven, men även andra produkter kan bli aktuella. Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel kommer tillsammans med Livsmedelsverket ta fram riktlinjer och stöd för att uppmuntra fler att använda kostråden.