Digitalisering ska ge trognare kunder
En ny studie visar att sju av tio svenska konsumenter handlar i minst två matbutiker varje vecka. Samtidigt ökar andelen som handlat mat på nätet stadigt. Dagligvaruhandeln brottas med frågan hur de ska öka köptroheten.
– Konsumenter känner inte lojalitet med en enskild matbutik, utan går till flera olika butiker varje vecka. För att ändra på det måste butikerna få en djupare förståelse för sina kunders behov och köpbeteenden, som blir alltmer digitaliserade, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail.
Studien visar att sex av tio konsumenter, 62 procent, handlar dagligvaror 2-4 gånger per vecka. De flesta, 71 procent, handlar i minst två matbutiker. Studien visar också att mer än var femte svensk, 22 procent, har handlat mat på nätet. Det är en mer än en fördubbling på fem år. Dessutom anger sex av tio, 58 procent, att de använder sig av digitala hjälpmedel innan eller under tiden de handlar dagligvaror.
Viktiga verktyg för att stimulera lojalitet
När kunderna väljer fysisk butik är det enligt studien i första hand den geografiska närheten som styr. Oftast väljer konsumenten en butik som ligger nära hemmet eller på vägen till eller från jobb, skola eller förskola. Andra viktiga faktorer som påverkar valet av butik är ett brett sortiment och att butiken har lägre priser än andra butiker.
– Ju mer samhället digitaliseras desto viktigare blir det för detaljisterna att utveckla digitala och mobila shoppinglösningar som appar och självbetjäningslösningar. Konsumenternas vardag kan underlättas med mer träffsäkra och personliga erbjudanden, vilket får kunderna att vilja komma tillbaka, säger Peter Fischer.
Kundkortet bygger lojalitet.
Enligt studien använder hela 92 procent av konsumenterna i dag kundkort när de handlar mat. Studien visar också att äldre använder kundkort i högre utsträckning än yngre. Bland konsumenterna mellan 18 och 24 år anger 26 procent att de inte använder ett kundkort.
– Unga människor går inte igång på vanliga rabatterbjudanden – utan det gäller att nå unga med mer relevant innehåll som förstärker deras köpupplevelse, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI. Han nämner Mc Donalds som exempel på efterföljansvärda aktörer – deras appar innehåller inte bara rabatter rakt av utan har inslag av gameification.
Han förklarar också att dagligvaruhandelns koncept behöver vässas – unga människor samlar inte vuxenpoäng genom att åka och storhandla och fylla frysen, utan de ser istället matinköpen som en mer social aktivitet. Matbutiker med större inslag av färdigrätter och med en restaurangdel har framtiden för sig.
Andreas Svensson anser att dagligvaruhandeln borde titta mer på hur sällanköpsaktörerna arbetar med exempelvis sociala medier.
Vad påverkar ditt val av dagligvarubutik?
1. Geografisk närhet
2. Utbud och sortiment
3. Lägre priser jmf. med andra butiker
4. Erbjudanden
5. Medlemskap
6. Möjlighet att självscanna
7. Servicenivån
8. Korta köer
9. Inredningen och atmosfären i butiken
10. Att butiken har utlämningsställe
Källa: Visma Retail/HUI Research – ”Digitala och mobila köpbeteenden i dagligvaruhandeln”
/dagenshandel.se Dagmar Forne