Midsona växer på köpet av Urtekram
Det har varit ett turbulent kvartal för hälsokostföretaget Midsona, som bland annat äger varumärket Friggs.
Nettoomsättningen ökade med 61 procent. till 367 miljoner kr under tredje kvartalet i år jämfört med 228 miljoner kr motsvarande period i fjol. Av ökningen bidrog Urtekram med 47 procentenheter medan resten var organisk tillväxt. Också rörelseresultatet ökade, till 25 miljoner kr (22 miljoner kr).
I slutet av september publicerade Livsmedelsverket en rapport om att oorganisk arsenik kan finnas i risprodukter, något som påverkade försäljningen av Friggs riskakor. Detta trots att riskakorna enligt Midsonas vd Peter Åsberg har en arseniknivå under EU:s föreslagna gränsvärden.
”På grund av publiciteten kring Livsmedelsverkets rapport har försäljningen av Midsonas riskakor påverkats negativt. Vi vidtar nu ett flertal åtgärder för att motverka ett förväntat försäljningstapp. Bland annat lanserar Friggs i oktober ett antal nya majsbaserade produkter”, skriver Peter Åsberg i sin rapportkommentar.
Rörelsemarginalen sjönk till 3,0 procent jämfört med 9,6 procent samma period ett år tidigare. Kostnadssynergierna för övertagandet av Urtekram har tidigare uppskattats till 15 miljoner kr per år men har nu räknats upp till 20 miljoner kr.