Willys satsar på sol
Willys satsar på mer energieffektiva och lönsamma butiker genom att installera solceller på taken. Först ut är butiker i Göteborg och Huddinge.
– Butikstaken är en outnyttjad resurs. När solen lyser som mest och när det är som varmast är vårt energibehov som störst. Genom solcellerna kan vi spara både på kostnader och på miljön, säger Willys vd Thomas Evertsson.
Det går åt mycket energi i en matbutik. Stora kyl- och frysdiskar, lagerutrymmen med kyl- och frysrum, mycket belysning och krav på ett bra inneklimat bidrar till förbrukningen. Landets livsmedelsbutiker står i dag för cirka fyra procent av den totala energianvändningen i Sverige. För en matbutik är energiförbrukningen en stor kostnadspost, så både samhället och de enskilda butikerna har därför mycket att tjäna på mer energieffektiva livsmedelsbutiker.
Willys har länge lagt mycket kraft på att minska energianvändningen, till exempel genom att installera kyl- och frysdiskar med lock och system som använder värmen som alstras av butikens kyl- och frysanläggningar till att värma upp butikerna. All el som kedjan köper är miljömärkt.
I dagarna tas den första solcellsanläggningen i bruk på Willys Länna i Huddinge. Anläggningen förväntas generera cirka 60 000 KwH per år, vilket ungefär motsvarar den årliga enegiförbrukningen i tre medelstora villor.
Willys hoppas kunna satsa på solceller i fler butiker, men för att det ska vara möjligt med en solcellssatsning i större skala krävs rätt förutsättningar.
"I dag är det t ex svårt att få lönsamhet i en solcellsinvestering för en helägd kedja som Willys på grund av de existerande skattereglerna", skriver Willys med en passning till de politiska beslutsfattarna.