Två av tre vill handla mat med låg klimatpåverkan
Över hälften av svenskarna tror att mattransporterna är den största klimatboven. Men det stämmer inte.
Det är också miljöaspekten och en vilja att minska sin klimatpåverkan som driver många att välja eko i butikshyllorna. Men samtidigt visar Lantmännens undersökning att svenskarna har dålig kunskap om maten i stort – och odlingens – klimatpåverkan.
Står för en fjärdedel
Matproduktionen står för ungefär en fjärdedel av den globala klimatpåverkan,men det var det bara 26 procent av de tillfrågade som visste. 15 procent trodde att det inte stämde, och 33 procent visste inte. Över hälften trodde dessutom att det är transporterna av maten som är den största boven i dramat.
– Att den största delen av påverkan är kopplat till vad som sker på gården är egentligen inte så konstigt. Det är där som den största delen av arbetet görs om man ser till alla steg i kedjan från jord till bord. Att samarbeta med lantbrukaren och utveckla odlingsmetoderna är alltså nyckeln till mer hållbara livsmedelsprodukter. En mer hållbar odling gör det möjligt för konsumenter att välja klimatvänligare livsmedel, säger Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen, i ett pressmeddelande.
Hållbarhetsmärkning viktigt
En förkrossande majoritet av konsumenterna tycker dessutom att det är viktigt att maten de handlar har någon sorts hållbarhetsmärkning. Hela 92 procent tycker att det spelar roll när de väljer mat.
– Mer hållbar odling handlar inte om att välja mellan ekologiskt och konventionellt odlad mat, utan om att ta vara på det bästa från olika produktionssätt. Vi har haft en dialog med lantbrukare och kunder inom livsmedelsbranschen för att kunna utveckla en odlingsmetod för spannmål med bättre miljöegenskaper. Klimatprestanda och spårbarhet är exempel på parametrar som gör skillnad mellan spannmål och spannmål, säger Claes Johansson.
Lantmännens undersökning har genomförts av genomförts av United Minds, och över 1000 personer deltog.