De vann Årets Dagligvara
Loka Crush krossade konkurrensen när de i går tog emot priset Årets Dagligvara.
– Det finns väldigt många stora starka spelare med väldigt starka varumärken i den kategorin. Att då lyckas hitta en ny nisch som på kort tid får ett så stort genomslag tycker jag är imponerande, säger Karin Brynell, VD på Svenska Dagligvaruhandel och juryns ordförande, och fortsätter:
– Det är svårt att slåss mot de varumärken som finns inom dryckeskategorin. Och Loka Crush har dessutom fått hela kategorin att växa.
Hård konkurrens
Årets Dagligvara delas ut av Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Produkten som vinner ska ha fyllt ett nytt konsumentbehov, haft en framgångsrik lansering och och bidragit till utveckling. Förutom Loka Crush var Arla drickkvarg och Scholl velvet smooth fotfil nominerade.
– Jag hade inte blivit förvånad oavsett vilken produkt som vunnit. Arlas drickkvarg var ju också något helt nytt. Och Scholls fotfil var ju den största inovationen på ett sätt – det är verkligen något nytt. Det är imponerande att lyckas sälja en fotfil i dagligvaruhandeln för 400 kronor.
Under tolv månader sålde Loka Crush för 150 miljoner kronor enligt Karin Brynell.