Allt mer teknikstöd för matinköpen
58 procent av svenskarna anger att de använder sig av digitala hjälpmedel inför eller under inköp av dagligvaror, enligt en studie som HUI Research gjort på uppdrag av Visma Retail.
Även när man väljer att själv gå till affären för att handla sin mat använder man i hög utsträckning digitala hjälpmedel innan, under eller efter inköpet. Enligt studien föredrar konsumenter generellt att använda olika typer av digitala enheter, så som sin egen mobiltelefon eller butikens obemannade enheter och skärmar, framför att ta hjälp av butikens personal.
– Tekniken har blivit en hygienfaktor innan, under och efter inköp av mat. Många köp föranleds numera av en digital aktivitet, vare sig man som konsument är medveten om det eller inte. Utmaningen för detaljisterna är hänga med konsumenternas efterfrågan och digitalisera köpprocessen med rätt teknik som bidrar till till tidsbesparing, ökad bekvämlighet och en bättre köpupplevelse, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail, i en kommentar.