23948sdkhjf

Allt mer teknikstöd för matinköpen

58 procent av svenskarna anger att de använder sig av digitala hjälpmedel inför eller under inköp av dagligvaror, enligt en studie som HUI Research gjort på uppdrag av Visma Retail.
Mer än hälften, 58 procent, av konsumenterna använde sig av digital teknik vid sitt senaste inköp av dagligvaror. Det kan handla om att man söker recept eller inspiration på internet, skriver en inköpslista på mobiltelefonen eller letar efter öppettider. Mer än hälften, 52 procent, uppger att de söker recept på nätet för inspiration innan de beger sig till affären. Dock skriver fortfarande bara 18 procent sin inköpslista i mobilen, visar studien.

Även när man väljer att själv gå till affären för att handla sin mat använder man i hög utsträckning digitala hjälpmedel innan, under eller efter inköpet. Enligt studien föredrar konsumenter generellt att använda olika typer av digitala enheter, så som sin egen mobiltelefon eller butikens obemannade enheter och skärmar, framför att ta hjälp av butikens personal.

– Tekniken har blivit en hygienfaktor innan, under och efter inköp av mat. Många köp föranleds numera av en digital aktivitet, vare sig man som konsument är medveten om det eller inte. Utmaningen för detaljisterna är hänga med konsumenternas efterfrågan och digitalisera köpprocessen med rätt teknik som bidrar till till tidsbesparing, ökad bekvämlighet och en bättre köpupplevelse, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062