23948sdkhjf

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Jämfört med i augusti har dagligvaruhandlarna ökat sin tro på försäljningsutvecklingen. 59 procent av dem tror på ökad försäljning i denna månads Handelsbarometer, mot 42 procent förra månaden.
Ser man på handeln i stort är tongångarna inte lika optimistiska. Trots förhoppningar om ökad försäljning finns fortfarande en stor oro över sjunkande lönsamhet och färre nyanställningar i handeln. Andelen optimiska handlare har bara ökat med fyra procentenheter till 49 procent. I sällanköpshandeln har andelen optimistiska handlare minskat till 40 procent (47 procent).

38 procent av handlarna tror på minskad lönsamhet i den egna butiken, en minskning med 4 procentenheter. 20 procent (19) tror på en ökad vinstmarginal.

– Samtidigt som handlarna inte kan höja priset mot konsument stiger kostnaderna kraftigt, vilket pressar lönsamheten nedåt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, som ligger bakom Handelsbarometern.

Endast 2 procent av handlarna tror att antalet anställda kommer att öka, medan nästan hälften, 48 procent, tror att personalstyrkani handeln kommer att minska. Optimismen är här något större för den egna butiken än för handeln i stort.

– De höjda arbetsgivaravgifterna för unga innebär tuffa kostnadsökningar för handelns företag. Det lamslår anställningsviljan i handeln, säger Jonas Arnberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128