Dagligvaruhandlarna mer optimistiska
Jämfört med i augusti har dagligvaruhandlarna ökat sin tro på försäljningsutvecklingen. 59 procent av dem tror på ökad försäljning i denna månads Handelsbarometer, mot 42 procent förra månaden.
38 procent av handlarna tror på minskad lönsamhet i den egna butiken, en minskning med 4 procentenheter. 20 procent (19) tror på en ökad vinstmarginal.
– Samtidigt som handlarna inte kan höja priset mot konsument stiger kostnaderna kraftigt, vilket pressar lönsamheten nedåt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, som ligger bakom Handelsbarometern.
Endast 2 procent av handlarna tror att antalet anställda kommer att öka, medan nästan hälften, 48 procent, tror att personalstyrkani handeln kommer att minska. Optimismen är här något större för den egna butiken än för handeln i stort.
– De höjda arbetsgivaravgifterna för unga innebär tuffa kostnadsökningar för handelns företag. Det lamslår anställningsviljan i handeln, säger Jonas Arnberg.