Ekoförsäljningen rusar
Den totala försäljningen av ekologiskt och Kravmärkt i svensk detaljhandel ökade med cirka 50 procent under första halvåret.
Högst ekologisk andel har Coop med 8,9 procent. Därför stannar kedjans ökning nu på måttliga 18 procent. Så här fördelar sig ökningarna på övriga aktörer:
Ica +58 procent
Axfood +48 procent
Bergendahls +60 procent
Systembolaget +68 procent.
Totalt har ekoandelen i dagligvaruhandelns försäljning ökat från 5 till 7,5 procent under årets första halvår.
– Det är främst en volymökning. Ekologiskt ökar i antal hyllmeter i butikerna. Mer produkter säljs och nya produkter tillkommer i butikernas sortiment. Dessutom har den tillgängliga råvaran ökat på flera områden, till exempel när det gäller sallad, bananer och ägg. Det gör att marknadens efterfrågan nu kan tillgodoses på ett bättre sätt, säger Cecilia Ryegård från Ekoweb, som gjort sammanställningen för halvårsförsäljningen, i en kommentar.
De flesta kedjorna rapporterar att ökningen sker jämt över hela sortimentet, men att ökningen är störst för frukt och grönsaker.
Förklaringen till rekordförsäljningen, enligt kedjornas egna källor, är att konsumenters intresse ökar för ekologiskt och Kravmärkt. Försäljningsökningen är konsumentdriven och det ökande intresset för ekologiskt sker i kombination med en allmänt, ytterligare stärkt, rådande medvetenhet när det gäller livsmedel: hälsotrend, ett ökande intresse för matens ursprung och ökad betydelse av att produktionen sker utan kemiska bekämpningsmedel, skriver Ekoweb i sitt nyhetsbrev.