23948sdkhjf

Svinn blir ”win” för utsatta

Karin Bildsten är projektledare på Axfood med en ny affärsidé. Den innebär att mat som är på väg att slängas men ändå går att äta utan risk ska säljas i en särskild butik för ekonomiskt utsatta. Ett samarbete med Stockholms stadsmission kring en butik som är tänkt att öppna före årets slut.

Hon fick idén när hon praktiserade på brödavdelningen på Hemköp i Sundbyberg.


– Jag började fundera kring allt bröd som slängdes på grund av att det började bli gammalt, säger Karin Bildsten, projektledare vid Axfood och initiativtagare till en butik med det som ska kallas funktionellt matsvinn för ekonomiskt utsatta.


Ännu är inga papper klara men butiken är planerad att ligga i Rågsved, en av Stockholms södra förorter. Sedan tidigare har det funnits en matbutik i lokalerna som är på cirka 300 kvadratmeter. Karin Bildsten har förhoppning om att butiken ska kunna öppna före årets slut.


Det ska vara en medlemsbutik för personer som har dålig ekonomi. Stockholms stadsmission ska svara för ägandet och driften och avgör vilka som är kvalificerade för medlemskap. Axfoods uppgift är att samla in utgångna varor från butiker. Butiken kommer även att ta emot överskottsproduktion från leverantörer.


– De som är medlemmar får handla till en tredjedel av ordinarie pris. Men butiken ska även kunna vara en närbutik, men de som inte är medlemmar får betala fullt pris.


Karin Bildsten har vuxit upp i östgötska Åtvidaberg, när fotbollslaget var bäst i Sverige och Facit var det stora företaget på orten. Där fick hon sitt stora intresse för natur och miljöfrågor som nu som anställd på Axfoods bidrog till att hon har börjat reagera mot de stora mängder bra mat som slängs, bara för att slutdatum närmat sig eller av andra skäl.


– Det mesta slängs av hushållen, men många förstår nog inte hur mycket svinn som uppstår hos leverantörer och i butiker, säger hon.


Axfood är huvudsponsor för projektet men även ett tiotal leverantörsföretag har visat intresse för att vara med och finansiera verksamheten.


Det var inte svårt att övertyga Axfoods ledning om projektet. Det började med att Karin Bildsten presenterade idén för Axfoods miljöchef Åsa Domeij vid en lunch.Koncernchefen Anders Strålman kom förbi med sin lunchbricka och frågade om han fick slå sig ned.


– Det hade aldrig hänt tidigare att han slagit sig ner vid mitt bord, men jag fick möjlighet att presentera min idé.


Ett studiebesök i Österrike blev avgörande. Där fanns redan ett liknande system som hade fungerat i 15 år och som vuxit till att omfatta 80 butiker.


– Går det där så går det här, resonerade vi, säger Karin Bildsten.


Vad kan bli nästa steg?


– Att får fler butiker i Stockholm och i Sverige. I förlängningen tror jag på att alla kedjor tillsammans med leverantörer kan bilda en matbank med varor som annars varit på väg att förstöras.


Åke Rosengren


Om Karin Bildsten


AKTUELL Ska starta en samarbete mellan Axfood och Stockholms stadsmission om en butik med utgångna varor för socialt utsatta.


BAKGRUND Civilekonom, trainee på Dagab, sedan 2005 projektledare på Axfood.


FÖDD 1964, uppväxt i Åtvidaberg.


FAMILJ Två söner, bor i Bromma i västra Stockholm.


FRITID Segling, naturen, umgås med vänner.


VILL ÄTA MIDDAG MED Hans Rosling, professor och känd föredragshållare kring internationell hälsa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078