Fallande priser sänkte Arlas omsättning
Trots ökade varumärkesvolymer sjönk Arla Foods omsättning under det första halvåret med 3,8 procent till 47,88 miljarder kronor eller 5,13 miljarder euro.
– Vår omsättning ligger i linje med förväntningarna för första halvåret 2015. Vi har reducerat effekterna av den negativa marknaden genom att styra de ökande mjölkvolymerna till detaljhandels- och varumärkesprodukter, och på så sätt begränsat den mängd som går till mindre lönsamma råvaruprodukter. Vi gör allt vi kan för att minimera effekterna av situationen på den globala marknaden, men vi kan inte ändra det faktum att våra ägarbönder befinner sig i en svår situation just nu, säger Peder Tuborgh, koncernchef för Arla Foods i en rapportkommentar.
Arlas vinst för första halvåret uppgår till 2,3 procent av omsättningen. Vinsten för hela året förväntas hamna mellan 2,7 och 3,0 procent. Omsättningen för hela året förväntas nå 10,2–10,3 miljarder euro.