23948sdkhjf

Många optimister bland servicehandlarna

Svag försäljningstillväxt – men servicehandlarnas framtidstro har ökat.
Servicehandelns försäljning växte med blygsamma 0,1 procent under det andra kvartalet. Men svag försäljningstillväxt till trots – servicehandlarnas framtidstro ökade med 3 procentenheter under perioden. Det visar Servicehandelsindex från Svensk Servicehandel & Fast Food och HUI Research.

Nu ligger servicehandlarnas framtidstro över den historiska normalnivån.

Men alla ser inte ljust på framtiden. Snittet dras upp av kedjeaktörerna som blivit mer optimistiska, medan de enskilda näringsidkarnas framtidstro tvärtom har sjunkit.

Och försäljningstillväxten då?
Här gick minilivs sämst av alla, med en försäljningsminskning på 6, 8 procent. Trafikbutikernas utveckling jämfört med samma kvartal i fjol landade på 0,1 procent.
Delbranscherna café, spel & tobak och fast food gick det däremot bättre för. De ökade med 3, 4 procent, 2, 3 procent respektive 1, 8 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095