23948sdkhjf

Kassörskans mobilstopp blev en succé

Prata gärna när du kommer fram till kassan – men hellre med kassapersonalen än i mobiltelefon. Det budskapet satte kassörskan Stephanie Faltin upp på Ica Supermarket i Sjöbo. Och förändringen i kundernas bemötande kom omedelbart.
Kunderna kommer till kassan, fullt upptagna i mobilsamtal och ignorerar kassapersonalen. Innan Stephanie Faltin, 19, började jobba på Ica för två år sedan tänkte hon inte på beteendet, berättar hon för Kvällsposten .
Men nu när hon sitter i kassan märker hon det allt för väl.
– Jag tycker att det är respektlöst och otrevligt. Kan man prata i mobilen men ändå prata med kassörskan så gör det mig inget, men om man inte kan så är det bättre att lägga ner mobilen, säger Stephanie Faltin till tidningen.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när Stephanie Faltin blev utskälld efter noter av en kund i somras. Kunden hade varit fullt upptagen i telefon när han betalade för sina varor, och det hade inte finnits någon kommunikation över huvud taget mellan honom och Stephanie. Lite senare kommer han tillbaka, riktigt ilsken, och kände att han inte betalat det pris han räknat med på vissa varor.

Efter utskällningen kände Stephanie Faltin att det fick vara nog, och gick iväg för att skriva en skylt där det stod:
"I denna butik pratar vi gärna med varandra. Respektera kassören/kassörskan. Lägg ned mobiltelefonen när du står i kassan. Vi pratar gärna med dig."

Och redan nästa dag kunde Ica-personalen märka skillnaden i kundernas bemötande.
– En kollega sa att någon kund bad sina barn svara när det ringde, andra lät bara bli att svara när de var framme vid kassan. Det är jättekul och verkligen roligt att folk är positivt inställda till det här, säger Stephanie Faltin till Kvällsposten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062