23948sdkhjf

Ny matbutik för socialt utsatta

Axfood och Stadsmissionen samarbetar och öppnar Nordens första Social Supermarket.
Matbutiken erbjuder medlemsskap till personer i en utsatt ekonomisk situation och tar samtidigt tillvara på matsvinnet. Produkterna säljs går för en tredjedel av priset ute i butik till butikens medlemmar och produkterna kommer att ha antingen passerat eller vara mycket nära bäst-före-datum. Även bättre bemedlade människor med miljöengagemang kan handla i butiken, men då till fullpris.

Butiken blir den första i sitt slag i Norden, Österrike har drivit liknande butiksverksamheter under ett femtontal år till mycket stor framgång. I dag slängs det 622 000 ton ätbar mat i Sverige årligen, det är ungefär 65 kilo mat per person och år. Och det handlar om mat som kastas helt i onödan. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.

— Vi har länge funderat på hur vi kan ta tillvara på alla förfrågningar om matgåvor vi får, och samtidigt förmedla dem till människor i fattigdom som vi möter på ett värdigt sätt. Med den här modellen ser vi att vi har hittat en framgångsrik väg, säger Marika Markovits, direktör på Stockholms Stadsmission.

Samtidigt kommer butiken erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Butiken har initierats av Axfood men ska ägas och drivas av Stockholms Stadsmission. Med i projektet finns ett tiotal medfinansiärer främst från livsmedelsproduktionsledet som också kommer att skänka varor som ska säljas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078