Ny matbutik för socialt utsatta
Axfood och Stadsmissionen samarbetar och öppnar Nordens första Social Supermarket.
Butiken blir den första i sitt slag i Norden, Österrike har drivit liknande butiksverksamheter under ett femtontal år till mycket stor framgång. I dag slängs det 622 000 ton ätbar mat i Sverige årligen, det är ungefär 65 kilo mat per person och år. Och det handlar om mat som kastas helt i onödan. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.
— Vi har länge funderat på hur vi kan ta tillvara på alla förfrågningar om matgåvor vi får, och samtidigt förmedla dem till människor i fattigdom som vi möter på ett värdigt sätt. Med den här modellen ser vi att vi har hittat en framgångsrik väg, säger Marika Markovits, direktör på Stockholms Stadsmission.
Samtidigt kommer butiken erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Butiken har initierats av Axfood men ska ägas och drivas av Stockholms Stadsmission. Med i projektet finns ett tiotal medfinansiärer främst från livsmedelsproduktionsledet som också kommer att skänka varor som ska säljas.