23948sdkhjf

Höjda prognoser efter stark start på året

Inte sedan före finanskrisen har trycket i handeln varit lika hårt som nu. Trots det ekonomiskt osäkra världsläget har försäljningen i handeln i Sverige varit över förväntan under våren. Därför skrivs nu prognosen för väntade inköp upp.
Under årets första fyra månader har försäljningen i handeln överraskat positivt. Sällanköpsvaruhandeln har tagit ett skutt och redan ökat med 5,9 procent hittills i år. Nu meddelar HUI Research att man skriver upp prognosen för 2015 och räknar med att sällanköpsvaruhandeln växer med 5,0 procent totalt, den tidigare prognosen låg på 3,5 procent.

Också dagligvaruhandeln har ökat, men här framför allt på grund av en högre prisökningstakt. Prisökningstakten bedöms bli något högre än vad man trott hittills och därför skrivs även prognosen för dagligvaruhandeln upp till 3,0 procent i löpande priser.

Orsaken till den ökande pristakten är att den svagare kronan som är en direkt följd av Riksbankens alltmer expansiva penningpolitik i syfte att försvaga växelkursen. Mellan januari och april i år har priserna ökat med i snitt 2,1 procent per månad i dagligvaruhandeln respektive -1,0 procent per månad i sällanköpsvaruhandeln, jämfört med 0,8 procent respektive -1,3 procent under 2014. Den högre prisökningstakten under de senaste månaderna är den främsta förklaringen till dagligvaruhandelns något starkare utveckling i löpande priser och till att prognosen höjs till 3,0 procent 2015, medan utvecklingen i volym varit ungefär som tidigare.

Den fortsatt svaga inflationen, goda reallöneökningar och den historiska räntesänkningen i våras bäddar för att hushållens konsumtionsförutsättningar fortsätter vara bra. Diskussionen kring amorteringskraven är ännu inte i hamn och åtgärder väntas i en snar framtid. Men det amorteringskrav som nu stoppats gör att hushållen också bibehåller sitt konsumtionsutrymme i år. Därför väntas hushållens konsumtion öka med 2,8 procent i år och med något lägre 2,5 procent under 2016, då räntan väntas höjas och en ökad inflation minskar konsumtionsutrymmet något.

— Återhämtningen efter finanskrisen har gått långsamt för detaljhandeln, men det ser ut som om 2015 kan bli året då försäljningen tar rejäl fart i alla branscher. Man får gå tillbaka till år 2007 för att hitta tillväxttal över 4 procent, säger Lena Larsson, vd på HUI Research i en kommentar.

Ser man på Sverige som helhet så bedömer HUI att läget är oförändrat med en BNP-tillväxt om 2,5 procent i år och 2,7 procent år 2016. Tillväxten under 2015 års första kvartal var fortsatt stabil, stödd främst av investeringar i bostäder och hushållens konsumtion: ett mönster som väntas fortsätta under året.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111