23948sdkhjf

Uppsats gav eko i branschen

Med en masteruppsats i industriell ekonomi om hur butiker ska öka försäljningen av ekologiska varor har Rebecca Hamel och Matilda Klasson snabbt gjort avtryck inom dagligvaruhandeln. Men efter avslutade studier väntar nu nya utmaningar.
När de båda skulle avsluta sina femåriga studier på Kunliga tekniska högskolan med en masteruppsats ledde det gemensamma intresset för mat och hälsa till dagligvaruhandeln och ekovaror.

– Samtidigt som vi ville bidra till framtida forskning ville vi också hitta något som inte var så superutforskat, säger Rebecca Hamel.

Hur dagligvaruhandeln ska kunna öka försäljningen av ekovaror var ett sådant ämne, och
Johan Wallén på Axfood var snabb att nappa.

– Det är viktigt att komma i kontakt med rätt person som tänder på ens idé, säger Matilda Klasson.

De båda studenterna flyttade in i Axfoodhuset vid Torsplan och läste in sig och gjorde intervjuer i och utanför huset.

– Vi formulerade tre hypoteser, om pris, placering i butik och argument på förpackningarna, och genomförde sedan tre olika experiment, säger Rebecca Hamel.

Förändringarna i försäljningen analyserades. Bland annat kunde de konstatera att konsumenternas prisförväntningar spelar en avgörande roll.

– Mycket handlar om att kunderna inte ens noterar ett fördelaktigt pris längre, för att man har en bild av att ekologiskt är dyrt.

Även de som själva arbetar inom dagligvaruhandeln handlar på rutin och köper det de känner igen.

– Om kunderna skulle uppmärksamma att prisskillnaderna inte är så stora skulle försäljningen öka kraftigt. Men då krävs det att butikerna märker ut ekovarorna mycket tydligare, vilket vi poängterar i uppsatsen.

En annan lösning som diskuteras är att satsa på butiker som endast har ekovaror.

Uppsatsen har uppmärksammats i flera medier, och en större presentation för anställda i Axfoodhuset har hållits, men när terminen och studierna är slut, väntar andra uppgifter.

Rebecca Hamel, som innan studierna jobbade som personlig tränare och gruppträningsinstruktör, satsar nu på en karriär som managementkonsult med inriktning på förändringsprojekt inom it.

Matilda Klasson, som jobbade med Arvikafestivalen, spelade fotboll och provade sig fram med studierna innan hon hittade rätt, har fastnat för ett traineeprogram i apoteksföretaget Apotea.

– Ett problem är att det är så få företag inom dagligvaruhandeln som har traineeprogram.

JOACHIM BJÖRK

Om Rebecca Hamel och Matilda Klasson

AKTUELLA Masteruppsats om hur man kan öka försäljningen av ekovaror på KTH.

FÖDDA R: 1987 i Stockholm.

M: 1989 i Knivsta.

BOR R: Vasastan.

M: Kungsholmen.

FAMILJ R: Tre syskon och pojkvän.

M: Fyra systrar.

BAKGRUND R: PT och tränings-
instruktör, tekniskt basår.
M: Festivalarbete, fotboll och blandade studier.

FAVORITMAT R: Lax.
M: Rökta räkor.

VILL ÄTA MIDDAG MED Ingvar Kamprad. Vill gärna ta reda på hur han tänker.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078