23948sdkhjf

Ny rapport: Hälsoinformation biter inte på konsumenter

En ny rapport från AgriFood Economics Centre visar att många konsumenter undviker att ta till sig produktinformation för att slippa skuldkänslor när de äter onyttig mat.
Politiker och tjänstemän för ofta fram att ökad information om hälso- och miljöeffekter, exempelvis genom produktmärkning och informationskampanjer, kan hjälpa konsumenterna att välja rätt.

"Våra resultat tyder istället på att många konsumenter föredrar okunskap, enligt den gamla devisen: det man inte vet, det lider man inte av", säger Jonas Nordström nationalekonom vid Agrifood Economics Centre och en av författarna till rapporten, i en kommentar.

I ett experiment lät forskarna konsumenter välja om de ville ta del av informationen om hälsa och miljö innan de provade olika produkter. Mer än hälften av konsumenterna valde att inte ta del av hälsoinformation om exempelvis kaloriinnehåll och miljöinformation om koldioxidutsläpp.

AgriFood Economics Centre är ett samarbete mellan Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.

Rapporten Styrning av konsumenter mot miljövänligare och hälsosammare produkter: Information och ekonomiska incitament som ges ut av Handelns Utvecklingsråd kan laddas ned här .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078