23948sdkhjf

Ny vd brinner för matlagning

Det blir business as usual för Bergendahls nya vd. Johan Johnsson har 17 år inom bolaget i bagaget, varav fyra år som vice vd. Efter sommaren axlar han manteln för det som fortfarande ses som Livsmedelssveriges uppstickarbolag.

De senaste tio åren har livsmedelshandeln i Sverige förändrats snabbare än någonsin, fler aktörer konkurrerar om konsumenterna som blir allt mer pålästa, kedjorna växer och utvecklingen för att styra handeln mot ”gör det själv” med självskanning och e-handel ser just nu ingen gräns. Men hur ser då Sveriges fjärde största livsmedelskedja på utvecklingen?


— Branschen präglas sedan länge av en hög koncentration, ett fåtal stora aktörer och industriell stordrift. Vår roll som den entreprenörsdrivna familjeägdautmanaren är att bryta upp koncentrationen där vi står upp för nytänkandet. Vi driver frågor kring matkvalitet och agerar för att förändra Matsverige, säger Johan Johnsson.


— Konkurrenstrycket i branschen ökar. Vi ser trender i ökad branschglidning mellan att handla mat och äta mat, kundernas intresse ökar i att handla enkelt och smidigt i bostads- och arbetsplatsnära lägen. Tillväxten i e-handeln med mat börjar ta fart och trots att vi har Sveriges näst största matkasse och har vi hittills bara skrapat på ytan. Dessutom ser vi att frågor inom livsstil som hälsa, träning, matkvalitet och ursprung blir viktigare framöver, säger Johan Johnsson.


Det var ett lätt beslut när frågan kom om han ville ta över rodret som vd då Peter Lund meddelade att han går vidare och koncentrerar sig på koncernchefsskapet.


— Jag kan inte tänka mig ett finare jobb än att få ta över stafettpinnen och ledartröjan för vårt fantastiska familjeföretag, säger Johan Johnsson på frågan om varför han tackade ja.


Han säger själv att han brinner för företaget och för att förändra Matsverige. Utmaningen i bolaget, som numera inte är så litet med närmare 170 butiker under fem olika koncept, är att fortsätta etablera enheter och ta marknadsandelar på en mogen marknad.


— Vi vill öka tempot i externa etableringsprocesser så att vi snabbare kan öppna fler butiker och därmed bidra till ökad valfrihet på den lokala marknaden. Bolaget är snabbfotat, vi drivs av att skapa kundnytta, har en stark företagskultur som är djupt rotad i våra värderingar och vi har mycket engagerade medarbetare.


Om du inte jobbade på Bergendahls, vad skulle du göra då?


— Då skulle jag vara researrangör. Jag skulle arrangera expeditions- och upplevelseresor.


Vad ska du göra i sommar?


— I sommar blir det till att växla mellan jobb och ledighet. Utgångspunkten för mig blir familjens sommarställe på Österlen.


SOFIA CALLIUS



Om Johan Johnsson


AKTUELL Ny vd för Bergendahls Food från 1 september.


FÖDD I Malmö 1970.


BOR I Åkarp utanför Malmö.


FAMILJ Fru och 3 barn.


BAKGRUND Började som trainee på Bergendahls och har under åren varit ansvarig för e-handel, logistik, marknad och affärsutveckling. Utnämndes 2011 till vice vd och har sedan 2014 haft rollen som operativ chef.


FRITID Träning och resor med familjen. Men inte träningsresor.


FAVORITMAT Svenskt butiks-styckat kött. Gärna grillat.


VILL ÄTA MIDDAG MED Den spanska Michelin-kocken Ferran Adrià.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063