23948sdkhjf

Fortsatt uppåt för e-handeln

Under det första kvartalet 2015 ökade e-handelsförsäljningen i Sverige med 19 procent jämfört med motsvarande period föregående år, enligt e-barometern som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Prognosen är att e-handeln i kommer att nå en andel på sju procent av den totala detaljhandeln, vilket skulle motsvara en omsättning om 50 miljarder kronor. Tre av fyra konsumenter i Sverige har under första kvartalet använt sin mobiltelefon i någon del av köpprocessen och andelen företag som har mobilanpassat sina webbutiker har på ett år ökat från 37 till 58 procent, enligt barometern.

Största bransch inom den svenska e-handeln är hemelektronikbranschen. Men starkast utvecklingen under kvartalet hade livsmedel med en tillväxt om 46 procent.

"Ny teknik och nya produkter driver tillväxten inom detaljhandeln och det är särskilt tydligt inom elektronikhandeln. När det gäller livsmedel sker tillväxten från låga nivåer, men här är potentialen otroligt stor. Nästa stora lyft för svensk e-handeln kommer sannolikt att ske när de stora dagligvaruföretagen på allvar lanserar och marknadsför smidiga e-handelslösningar med hemleveranser", säger Arne Andersson, e-handelsexpert vid Postnord.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062