23948sdkhjf

Landets kommuner saknar handelspolicy

Handeln tas inte på tillräckligt stort allvar i landet kommuner. Tre av fyra kommuner saknar en uttalad handelsstrategi.
En undersökning från HUI Research och Svensk Handel visar att handelsfrågorna inte tas på tillräckligt stort allvar i kommunerna, det trots att närmare en halv miljon människor jobbar inom handeln. Bara knappt en av fyra kommuner har en policy vad gäller handeln för att utveckla och bidra till kommunens attraktivitet och sysselsättning. Samtidigt uppger 66 procent av kommunerna att de har en person som ansvarar för handelsfrågor. Ser man på besöksnäringen så har hälften av landets kommuner en policy, eller ett styrdokument och 87 procent av Sveriges kommuner har en person med ansvar för destinationsutvecklingsfrågor.

Handeln till stor del en attraktiv spelare för besöksnäringen och turismkonsumtionen och båda näringarna är viktiga för framtiden, de växer och skapar arbetstillfällen. Därför är det viktigt att ha ett styrdokument både för besöksnäring och handel sammanfattar HUI Research.

− Det är oroande att inte fler kommuner tar ett tydligare ägandeskap i frågan om handelns utveckling. För vissa kommuner kan det vara aktuellt att införa restriktioner medan det för andra handlar om att bygga ut handeln. Det viktiga är att man har tillräckligt med kunskap vid beslut om handelns framtid, säger Per Andersson, senior konsult på HUI Research.

− Handeln har en central roll i att skapa hållbara attraktiva städer och platser för företag, invånare och besökare. 9,5 miljoner människor handlar mat, varor eller tjänster varje dag. Det privata och offentliga har en stor uppgift att gemensamt lägga det pussel som i allt från byggnation, infrastruktur och utbud svarar mot denna efterfrågan, säger Karin Johansson, vd förSvensk Handel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062