23948sdkhjf

Rabatten för unga extra viktig

Om arbetsgivarrabatten för unga försvinner efter höstens riksdagsval kommer en fjärdedel av företagen i livsmedelsbranschen att använda sig mer av bemanningsföretag.
Det framgår av enkät som Livsmedelsföretagen låtit göra bland sina medlemsföretag. I enkät anger en majoritet att de har påverkats av arbetsgivarrabatten genom att anställa fler unga under 26 år.

Livsmedelsindustrin är också en bransch som normalt har en hög andel unga bland sina anställda.

- Situationen för företag i vår bransch som anställer många unga skulle en återställare av arbetsgivaravgiften vara problematisk, det gäller särskilt för företag på landsbygden, kommenterar Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist.

En enkät som Ipsos gjort på uppdrag av Svensk Näringslivs bekräftat bilden av livsmedelsindustrin som en bransch för unga. Enligt den har tre av fyra livsmedelsföretag anställt unga under 26 år det senaste året, jämfört med hälften i näringslivet som helhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063