23948sdkhjf

Lidl först till 100 procent

Lidl i Sverige kommer att erbjuda sin kunder enbart Fairtrade-märkta rosor. Därmed blir den tyskägda lågpriskedjan först i landet med att 100 procent av allt inom en produktgrupp är rättvisemärkt, enligt organisationen Fairtrade Sverige.
Sedan flera år finns det brittiska kedjor som bara har Fairtrademärkt för en hel produktgrupp. Till exempel säljer Sainsbury, Waitrose och bara Fairtrade-märkta bananer.
- Vi hoppas nu att fler kedjor i Sverige ska följa Lidls exempel, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige.
Rosorna som säljs i Lidls butiker kommer från Kenya och från sju olika certifierade plantager.- Vi hoppas att våra kunder ska uppskatta våra rosor så att vi gemensamt kan bidar till bättre arbets- och levnadsvillkor för odlarna, säger Katarina Rosenqvist, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Lidl Sverige. FK
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063