23948sdkhjf

Valutaeffekter pressade Henkel

Under det första kvartalet 2014 sjönk Henkelkoncernens försäljning till 3 929 miljoner euro, 2,6 procent lägre än för samma kvartal föregående år. Den justerade rörelsevinsten steg med 3,3 procent till 619 miljoner euro.
Henkels organiska försäljningstillväxt under kvartalet ökade med 4,3 procent jämfört med föregående års första kvartal. Försäljningen påverkades av valutaeffekter och sjönk med 2,6 procent. På tillväxtmarknaderna var försäljningstillväxten dock stark, organiskt ökade försäljningen med 9,2 procent.

"Trots fortsatt utmanande marknadsförhållanden har Henkel fått en bra start på räkenskapsåret 2014. Alla våra affärsenheter meddelar organisk försäljningstillväxt och förbättrad lönsamhet", säger Henkels vd Kasper Rorsted i ett pressmeddelande.

"Vi har levererat ett starkt resultat på våra tillväxtmarknader, samtidigt som vi också vuxit på våra mogna marknader. Men negativa valutaeffekter har haft en starkare effekt på den rapporterade försäljningen än under föregående år."

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062