Lägre vinst för Swedish Match
Tobaksbolaget Swedish Match redovisar ett resultat före skatt om 732 miljoner kronor för det första kvartalet 2014. Motsvarande period i fjol uppgick vinsten till 895 miljoner kronor.
Resultatandelen i STG uppgick till 49 miljoner kronor (39). Analytikerna väntade sig i genomsnitt ett resultatbidrag på 56 miljoner kronor från STG. Nettoresultatet blev 580 miljoner kronor (740). Väntat nettoresultat var 583 miljoner. Försäljningen uppgick till 3 014 miljoner kronor (2 982) vilket var 8 miljoner kronor mer än väntat. I en kommentar skriver vd Lars Dahlgren:
”För det första kvartalet rapporterade Swedish Match ökad försäljning och ett stabilt rörelseresultat justerat för valutaeffekter och högre kostnader relaterade till internationella snussatsningar. För snus i Skandinavien är det positivt att notera den fortsatt starka marknadstillväxten i både Sverige och Norge. I Sverige ökade tillväxten främst inom lågprissegmentet och i relation till sista kvartalet 2013 ökade Swedish Match i linje med sina ambitioner andelen inom detta växande marknadssegment.”