23948sdkhjf

”Känner mig som Strålmans lärjunge”

”Hemköp ska vara ortens mest omtyckta butik”, säger kedjans försäljningschef Sven Skarlöv. Olika behov måste tillfredsställas. ”Det går inte att göra likadant i Stockholm som i Hedemora.”
Redan som 14-åring började Sven Skarlöv plocka varor i Spar Inn-chefen Kent Petterssons butik i Rotebro. Dessutom som son till en Konsumhandlare var det naturligt för Sven Skarlöv att välja trainee-program hos D&D Dagligvaror när han var färdig ekonom.

–Många av mina studiekamrater ville till managementkonsultbolag, men jag ville ha ett riktigt jobb, säger han och skrattar. Oturligt nog ställdes traineeprogrammet in eftersom Axfood precis skulle bildas, men Stefan Karlsson, dåvarande vd på Dagab, tog in Sven Skarlöv som interntrainee och vd-assistent.

–Jag har följt Axfood under de senaste snart femton åren under både Mats Jansson och Anders Strålman och det är en fantastisk resa vi har gjort. Ica bildades 1917, Axfood 2000 och vi är redan nummer två på marknaden. Särskilt Willys expansion 2001 till 2004 minns han som en kraftfull påverkan på hela svenska dagligvaruhandeln. Som Hemköps försäljningschef rapporterar han till Thomas Gäreskog som har varit vd i ett och ett halvt år. Sven Skarlöv lyfter fram Gäreskogs kvaliteter och bakgrund som betydelsefulla för Hemköps nuvarande framgångar.

–Jag ska inte sticka under stol med att Hemköp inte mådde bra av de snabba vd-bytena som pågick under några år. I dag har vi en stark ledning, ett fint handlarkollektiv och god samverkan mellan tjänstemän, handlarägda och egenägda butiker. Som försäljningschef har han fyra team till sin hjälp, ett vardera för pris, sortiment, kampanj och space.

–Jag ansvarar för den centrala prissättningen, de centrala kampanjerna och butikernas sortiment. Den konceptuella presentationen i butik är mitt ansvar, alltså pris, sortiment och layout – hur vi fyller Hemköps erbjudande.

Varför går det bra nu för Hemköp?

–Vi fokuserar på kärnverksamheten, vi ska vara ortens mest omtyckta butik och vi ser till de lokala behov som finns. Det går inte att göra likadant vid Skanstull i Stockholm som i Hedemora. Den centrala tryggheten i kombination med butikspersonalens driv och de lokala anpassningarna har lyckats.

Hur tar ni tillvara de gamla Vihandlarnas kunnande?

–De, tillsammans med de gamla Sparhandlarna som kom till oss 2005, har tillfört mycket av energi och entreprenörskap. Den kompetensen har vi verkligen kunnat utnyttja väl i våra råd. Vad betyder Anders Strålmans ledarskap i Axfood för Hemköp?

– Jag känner mig som en av Strålmans lärjungar. Han är en oerhört viktig person, jordnära, kunnig och enormt tydlig. Jag har ett stort förtroende för honom som ledare.

KAJSA SÖDERBERG

SVEN SKARLÖV

AKTUELL Försäljningschef på Hemköp.

FÖDD 1973.

BOR På Resarö utanför Vaxholm.

FAMILJ Fru och två söner.

FRITID Familj, vänner, mat, vin, fritidshuset i Härjedalen.

VILL ÄTA MIDDAG MED Bruce Springsteen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082