Arla växer i världen
Mejerijätten Arla ökade under förra året sin omsättning med nästan 17 procent till 73,6 miljarder danska kronor. Bakom framgången ligger framför allt tillväxt på marknaderna utanför EU. Nu betalas 900 miljoner kronor av vinsten tillbaka till bönderna.
– Globalt sett har mjölk blivit en mer värdefull råvara, och det påverkar naturligtvis vårt bokslut positivt. Vi har fortsatt att driva företaget framåt under 2013, enligt Arlas koncernstratregi. Strategin innebär en stark och effektiv bas i Europa, tillväxt i Ryssland, Kina, Mellanöstern och Afrika samt en ytterst lönsam ingrediensverksamhet, säger vd Peder Tuborgh.
Inom EU har Arla pressats hårt av kedjornas EMV. Utanför Europa har de tre globala varumärkena Arla Castello och Lurpak utvecklats bra men hemma i Europa har det varit trögare och försäljningen har inte gått riktigt som man hoppats.
Storbritannien är i dag Arlas största marknad. Därefter kommer Sverige, Tyskland och Danmark.
Men den största tillväxten finns utanför EU och där väntar man sig en stor tillväxt fram till 2017.
– Kunderna vill ha säkra livsmedel med hög kvalitet och är beredda att betala extra för det, säger Fredrik Lotz, koncernekonomidirektör i Arla.