Vinstras för Pricer
Prismärkningsföretaget Pricers rörelsevinst rasade under fjolåret till 7,8 miljoner kronor (69,7). Den svaga konjunkturen i Europa har gett färre och mindre affärer än förväntat.
Resultatet har påverkats bland annat ändrad mix vad gäller kunder och produkter samt en del extra engångskostnader.
Även om omsättningen sjönk under året tecknades en del avtal som kan ge utdelning på sikt. Ett var med Intermarché, fjärde största livsmedelssäljaren i Frankrike. Den omfattar 1 800 butiker och ordern gäller de cirka 300 butiker som ännu inte har systemet. Men kedjan består av egna köpmän och de uppdaterar i den takt som passar dem.
I rapporten skriver vd Harald Bauer också att ser positivt på det innevarande året. Både omsättningen och resultat förväntas öka. Antalet pilotinstallationer är fortsatt högt vilket är en indikation på framtida affärer. De nya grafiska etiketterna, som ger möjlighet till mer information är priset är också på frammarsch. Nu står det för 40 procent av försäljningen. Nymodigheten ger möjlighet till nya marknader och en potential för uppdatering hos befintliga kunder.
Sett till sista kvartalet kunde Pricer också sin omsättning 152 (144) Men lönsamheten gick inte i samma takt. Perioden gav en förlust på 4 miljoner kronor (12)
Under året nådde företaget en milstolpe då Pricers hundra miljonte etikett installerades.