23948sdkhjf

Dyr mat lockar allt fler

Den dyrare premiummaten tar en allt större del av svenskarnas matbudget. För lågprisprodukterna tycks försäljningen backa något.
Det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.

70 procent av svenska livsmedelsföretag uppger man ökat i detta segment. 26 procent säger att man ökat på basprodukter och 23 procent på lågprisprodukter. Samtidigt uppger 26 procent av företagen att försäljningen av lågprisprodukter backat.

- Förändringen har kommit fort och med besked. För livsmedelsindustrin som helhet är det positivt. Det kan påskynda en utveckling mot ännu mer av innovation och produktutveckling av högkvalitativa produkter, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

I konjunkturbrevet får företagen också ange de vad de anser som de hetaste trenderna.
Där toppar alternativet ”Hälsosammare alternativ” med 62 procent, tvåa är EMV med 57, lågprisprodukter når 19 procent, en halvering mot en mätning förra året.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063