Hälsotrenden ger Risenta säljökning
Svenska Risenta fortsätter att växa och rider på hälsovågen. Förra året ökade omsättningen med en femtedel.
2013 kan Risentas ledning lägga till handlingarna som ytterligare ett år med start tillväxt. Omsättningen ökade från 197 till 235 miljoner kronor.Tillväxten beskrivs som ett resultat både av innovationer i produktsortimentet, och av ett allmänt ökat intresse för hälsosam mat.
– Vi har en otroligt bra sortimentsgrund att stå på, samtidigt som vi hela tiden arbetar på att ligga i framkant när det gäller nya produkter och vara lyhörda för vad konsumenten efterfrågar, säger Alex Tengvall, vd och huvudägare i Risenta.
Sedan 2007 har Risenta mer än fördubblat sin omsättning och ledningens mål är att fortsätta den tvåsiffriga tillväxten även i år.
Svenska familjeföretaget Risenta grundades 1940 och drivs idag av tredje generationens ägare.
Hälsosamma baslivsmedel är affärsidén. Företagets fröer, kärnor, mjöl, gryner, ris, bönor, linser, mellanmålsprodukter och torkad frukt säljs hos Ica, Coop, Axfood, Bergendahls, Pressbyrån och 7-Eleven.