23948sdkhjf

Coca-Cola tror på läskmaskin

Coca-Cola har köpt in sig i ett företaget Green Mountain som ska lansera läskmaskiner för hemmet. Köpet ses som ett viktigt skifte i strategi för Coca-Cola som hittills bara sålt dryck via burk, flaska eller läskmaskin på serveringar.
”If you can´t beat them, join them” är ett gammalt ordspråk i affärsvärlden. Och det verkar stämma i det här fallet. Hemmamaskinerna för läsk, typ Soda Stream, har länge ansetts som konkurrenter till den traditionella dryckesindustrin. Tillverkarna av maskinerna har också i sin reklam tydligt målat upp ett krig mot jättarna som Pepsi och Coca-Cola.

Green Mountain har i dag en maskin av den typ som används för kaffe och har hittills sålt 30 miljoner sådana på den globala marknaden.

Den nya maskinen som ska lanseras i oktober ska klara av både stilldrinkar och kolsyrad läsk och det är Coca-Colas produkter som ska finnas i maskinerna. Det avtalet är på tio år.

Coca-Cola betalar 1,25 miljarder dollar för den tioprocentiga andelen i bolaget, berättar Reuters.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062