23948sdkhjf

- Danskarna ska få sig en match

I Danmark är försäljningen av ekologiska livsmedel dubbelt så stor som i Sverige. ”Vi siktar på att ge danskarna en match i år”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop. Louise König, hållbarhetschef på Coop, är stolt över Alverbäcks tulpaner som både är ekologiska och klimatkompenserade. Och väldigt vackra.
Coop är den dagligvaruaktör som alltid haft störst andel ekologisk livsmedelsförsäljning i Sverige. I fjol uppgick den försäljningen till 6,3 procent mot ett genomsnitt på 3,9 procent.

När Louise König talade på Ekogalan i förra veckan blev det lite av ekologisk väckelsestämning bland de runda borden i Spegelsalen på Grand hôtel. För det är med en stor portion självförtroende som Coop pratar om sitt arbete med ekologiska dagligvaror efter en försäljningsökning 2013 på 23,5 procent jämfört med året innan.

–Det gäller att koppla den ekologiska försäljningen till det kommersiella, säger Louise König. För att en konsument ska köpa en produkt ska den vara bra, prisvärd och hållbar. För vem vill ha en glödlampa som är energisnål men inte ger något bra ljus?

Hon talar om betydelsen av att på ett enkelt sätt kommunicera budskapet till konsumenterna. De 2500 ekologiska varorna i sortimentet, varav 460 är Änglamark, ger en stabil grund att stå på.

–Det är svårt att göra fel med ett sådant utbud, men vi måste enkelt och tydligt visa kunderna vilka fördelarna är med de ekologiska alternativen.

En stor del av den positiva utvecklingen i fjol förklarar Louise König med idén om Veckans ekologiska vara inom frukt och grönt. Exempelvis ökade försäljningen av ekologiska vindruvor med 2800 procent när kampanjen genomfördes.

–Sådana initiativ ger helt klart effekt och en sådan konceptutveckling som Veckans vara har blivit en jättesuccé.

Tycker du att ni får något stöd från politiskt håll?

–Just nu ser vi inga politiska initiativ kring ekologiska mål, som exempelvis Danmark har. Sveriges tidigare mål släpptes 2010 och sedan dess har ingen politiker utmärkt sig i frågan.

Hur försöker ni nå ett sådant mål?

–Coop stöttar kampanjen om 20 procent ekologisk livsmedelsproduktion i Sverige till år 2020.

Om Veckans eko inom frukt och grönt gått så bra, varför utökar ni inte till andra varugrupper?

–Det är sådant man kan spekulera i, säger Louise König och skrattar.

Effekten har gått rakt över hela Sverige och genomslaget har blivit enormt. Men det viktiga är att vi har en engagerad butikspersonal och samarbetar med våra leverantörer. Då kommer vi att kunna fortsätta leverera starka försäljningstal för det ekologiska sortimentet.

KAJSA SÖDERBERG

Fakta :

Louise König

AKTUELL Hållbarhetschef, Coop.

FÖDD 1970.

BAKGRUND Internationell eko-nom och miljövetare, jobbat på restaurang, miljö- och inköpschef på Ikea, bland annat baserad i Vietnam, fem år som hållbarhets-konsult.

BOR Stockholm.

FAMILJ Två barn.

FRITID Cykling, löpning, paddling, yoga.

VILL ÄTA MIDDAG MED Inga-Britt Ahlenius, bland annat före detta chef för Riksrevisionsverket och chef för FN:s internrevision.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125