Orkla vill sälja rysk verksamhet
Norska Orkla försäljning steg med 12,5 procent under fjärde kvartalet, främst beroende på köpet av Rieber&Søn. Verksamheten i Ryssland tynger och en process för att sälja denna har därför inletts.
Rörelsevinsten för bolaget, 119 miljoner norska kronor, sjönk till följd av en positiv engångspost under sista kvartalet 2012.
För Orklas livsmedelsdel, Orkla Foods, som bland annat omfattar Abba och Felix, ökade vinsten med 15 procent till 422 miljoner kronor.
Det är Sverige, Finland och Baltikum som går bäst och där lyckades man öka omsättning och ta marknadsandelar. På hemmaplan i Norge och i Danmark tappade man i försäljning och andelar.
För området konfektyr och Snacks, Confectionery&Snacks, med bland annat Göteborgs Kex, ökade försäljningen med fyra procent medan vinsten minskade med 8 procent till 234 miljoner. Här är det främst marknaderna i Norge och Finland som inte kan leverera som väntat.
Affärsområdet Orkla International, som omfattar verksamheten i Ryssland, minskade vinsten till fyra miljoner kronor mot 62 föregående år. Orkla skriver i sin rapport att konkurrensen hårdnat i Ryssland och att en omstrukturering av verksamheten inletts. Den förväntas vara klar under året. En process för att sedan sälja verksamheten har inletts.