”Det är viktigt att lyfta blicken”
Christina Pilefors, butikschef för renoverade Coop Odenplan som nyinvigdes den 7 november, brinner för kundmötet. Hon hoppar gärna in gärna och hjälper till i kassan för att behålla kontakten med kunderna.
Coop Odenplan har genomgått en rejäl ansiktslyftning, butiken har bland annat fått en ny manuell deli- och fiskdisk samt byggts om för att bli ljusare och luftigare. Dessutom har öppettiderna utökats till vardagar 7–22 och helger 8–22. –Butiken var lite rörig tidigare. Nu har vi raka gångar och renare ytor som ska göra det lättare för kunderna att ta sig fram – målet är att man ska kunna gå runt med en dubbelvagn utan att behöva backa. Och så har vi byggt ut runt kassorna, vi har sex snabbkassor och två manuella kassor, säger Christina Pilefors.–När det gäller sortimentet har vi förstärkt vårt färskvarupaket med nya manuella fisk- och delidiskar och lyft fram brödavdelningen. Inom de här områdena vill vi fortsätta att utvecklas och vi kommer att gå vidare när vi sett hur förändringarna mottas av kunderna. Vi måste landa och bli trygga i det vi gör innan vi kan gå vidare.Butiken har även satt större fokus på ekoprodukter. De ekologiska varorna är nu – med undantag för det egna märket Änglamark –samlade i sex sektioner och inte som tidigare insprängda i övriga sortimentet.Christina Pilefors har alltid tyckt om arbeta med människor, både som kunder och som personal. Hon brinner för kundmötet och även om hon nu är butikschef kan det hända att hon ibland också sitter i kassan, just för att inte gå miste om kundkontakten.–Kundmötet är viktigt, det är det starkaste konkurrensmedlet och vi pratar mycket kundmöte i butiken. Personalen – butiken har 25 anställda – är mycket engagerad och jobbar hårt med just kundmötet.–I kassan är det viktigt att kunna lyfta blicken – ett bra bemötande där kan ge hela kundbesöket ett lyft. Det gäller inte bara de manuella kassorna, utan även i snabbkassorna, säger hon.Butiken har haft rykte om sig att vara av de dyrare i Stockholm med ett sortiment som lämnade en del i övrigt att önska. Vad har du gjort för att ändra på det?–Butiken har tidigare inte kunnat erbjuda det den borde och den stämpeln är svår att tvätta bort. Vi har som mål att bli butiken som är värd en omväg. Nu har vi fått en bra start och hoppas på en snöbollseffekt.Vad skulle du behöva för att förbättra kundkontakten ytterligare?–Att ha kundvärdar som går runt i butiken och hjälper kunderna till rätta hade ju varit bra. Vi har kommit långt och ser oss lite som kundvärdar redan i dag.Pia WallbergMÖTETChristina PileforsAKTUELL Butikschef på nyrenoverade Coop Odenplan i Stockholm.FÖDD 1965.BAKGRUND Tog över Coop Odenplan i maj i år, arbetat som bland annat kassaledare, butiksansvarig samt chark- respektive gröntansvarig på Coop i Vendelsö, på Sveavägen, i Farsta strand och i Stuvsta.BOR Lägenhet i Haninge.FAMILJ Man och tre barn.FRITID Tränar bland annat cirkelgym och spinning, resor och familjen.VILL ÄTA MIDDAG MED Drottning Kristina ”hon levde i en tid som intresserar mig”.