En seger för hela avdelningen
– Jag växte upp i Norrtälje och hängde mycket med medlemmar i Twinklubb, som är en motorcykelklubb. Där var den kulturen stor och jag var helt enkelt en del av den, säger han. Vi är några inom Spendrups som är anhängare av en livsstil som kallas Kustom Kulture. Det angenämaste motorljudet är starten av en Harley Davidsson, motorcykel. Men att själv sätta sig på en och dra iväg, ligger långt bort.– Det är för farligt det får jag inte för mina kompisar, de är doktorer, säger han.Sedan en tid har han parkerat ”raggarbilen” för att istället köra barnvagn. Men det bestämda målet är att snart ta plats bakom ratten igen, det handlar bara om ett högst tillfälligt skifte. För en tid sedan blev han utsedd av tidningen Resumé till Sveriges bästa marknadschef.– Det är en seger för hela avdelningen. Vi är ett team på 20 personer som fick priset men jag kunde inte vara med för jag befann mig på BB då. Det blev mina medarbetare som fick ta emot priset, när det delades ut på Berns.Varför tror du att tidningen delade ut priset till Spendrups?– Priset bygger på investeringar i relation till en rad marknadsföringsparametrar och Loka har gjort mycket bra ifrån sig.Vad betyder Loka för Spendrups?– Loka har en fantastisk betydelse för Spendrups och passionen som finns bakom drycken, här på Spendrups, är makalös att se. Smakutvecklingen har vi drivit riktigt hårt och alla är besjälade av den.När ni tar fram nya varumärken så vill ni maximera märkets egen förmåga, vad menar du med det?– Det finns äldre varumärken som exempelvis Norrlands Guld, som vi köpte in 1989, från Coop. Det är ett gammalt anrikt varumärke som är vad det är. För att maximera ett nytt varumärke krävs ett väldigt stort personligt engagemang inifrån Spendrups. Pistonhead är ett bra exempel på ett sådant märke, det är relativt nytt men idag vet 40 procent av svenskarna vad det är och det är en hög siffra. Det viktiga är att det drivs av entusiasm och hjärta är mycket viktigare än hjärna i den här världen.Vad innebär det att arbeta inom ett familjeföretag som Spendrups när man är marknadschef?– Det innebär en väldig närhet och ett stort personligt engagemang. Här finns en exceptionell långsiktighet jämfört med ett börsbolag, men det är ganska skönt att slippa kvartalsrapporterna. Man blir en del av ett kollektiv och en särskild anda. Här finns det väldigt mycket ”jävlar anamma” och man spottar i nävarna.Camilla MyrstenAktuell: marknadsdirektör på Spendrups
Bor: Hagaparken i Stockholm
Familj: sambo och två mindre barn
Fritid: mat och sport
Bakgrund: civilekonom och RMI Bergs, arbetat i reklambranschen, på Kairos Future och som analyschef på Posten
Vill äta middag med: René Redzepi, kock på restaurang Noma i Köpenhamn