En seger för hela avdelningen
Leif Börjesson på Spendrups har nyligen utsetts till Sveriges bästa marknadschef inom kategorin drycker.Han är mannen bakom Pistonhead, ölet som är döpt efter en bildel. Detkanske inte är en slump eftersom Leif Börjesson, som ärmarknadsdirektör på Spendrups, ägnat en stor del av livet åt att glidarunt i amerikanska bilar.– Jag växte upp i Norrtälje och hängde mycket med medlemmar iTwinklubb, som är en motorcykelklubb. Där var den kulturen stor ochjag var helt enkelt en del av den, säger han. Vi är några inomSpendrups som är anhängare av en livsstil som kallas Kustom Kulture.Det angenämaste motorljudet är starten av en Harley Davidsson,motorcykel. Men att själv sätta sig på en och dra iväg, ligger långtbort.– Det är för farligt det får jag inte för mina kompisar, de ärdoktorer, säger han.Sedan en tid har han parkerat raggarbilen för att istället körabarnvagn. Men det bestämda målet är att snart ta plats bakom rattenigen. För en tid sedan blev han utsedd av tidningen Resumé till Sverigesbästa marknadschef.– Det är en seger för hela avdelningen. Vi är ett team på 20 personersom fick priset. Jag kunde inte vara med för jag befann mig på BB då.Det blev mina medarbetare som fick ta emot priset, när det delades utpå Berns.Varför tror du att tidningen delade ut priset till Spendrups?– Priset bygger på investeringar i relation till en radmarknadsföringsparametrar och Loka har gjort mycket bra ifrån sig.Vad betyder Loka för Spendrups?– Loka har en fantastisk betydelse för Spendrups och passionen somfinns bakom drycken, här på Spendrups, är makalös att se.Smakutvecklingen har vi drivit riktigt hårt och alla är besjälade avden.När ni tar fram nya varumärken så vill ni maximera märkets egenförmåga, vad menar du med det?– Det finns äldre varumärken som exempelvis Norrlands Guld, som viköpte in 1989, från Coop. Det är ett gammalt anrikt varumärke som ärvad det är. För att maximera ett nytt varumärke krävs ett väldigtstort personligt engagemang inifrån Spendrups. Pistonhead är ett braexempel på ett sådant märke, det är relativt nytt men idag vet 40procent av svenskarna vad det är och det är en hög siffra. Det viktigaär att det drivs av entusiasm och hjärta är mycket viktigare än hjärnai den här världen.Vad innebär det att arbeta inom ett familjeföretag som Spendrups närman är marknadschef?– Det innebär en väldig närhet och ett stort personligt engagemang. Härfinns en exceptionell långsiktighet jämfört med ett börsbolag, det ärganska skönt att slippa kvartalsrapporterna. Man blir en del av ettkollektiv och en särskild anda. Här finns det väldigt mycket ”jävlaranamma” och man spottar i nävarna.Camilla MyrstenAKTUELL Utsedd till Sveriges bästa marknadschef
BAKGRUND civilekonom och RMI Bergs, arbetat i reklambranschen, på
Kairos Future och som analyschef på Posten
FÖDD 1970
BOR Hagaparken i Stockholm
FAMILJ sambo och två mindre barn
FRITID mat och sport
VILL ÄTA MIDDAG MED René Redzepi, kock på restaurang Noma i Köpenhamn