23948sdkhjf

Cecilia Gyldén: Många kockar ger bättre soppa

Nyligen träffade jag ett franskt företag med planer på att etablera sig på den svenska marknaden.

En av de första frågor som företaget ställde var hur systemet med listing fees fungerar i Sverige. Jag förklarade att vi i Sverige inte arbetar med listing fees, utan att de följer ECRs Tidsfönster. ECRs Tidsfönsterrekommendation som omfattar ett antal revideringsområden, ettantal revideringstillfällen per revideringsområde samt ettprincipiellt tidschema över processen.Fantastique, utbrast det franska företaget, som tyckte att systemetvar smart, transparent och underlättade för en ny aktör att komma inpå marknaden.Andra goda exempel på samarbeten mellan leverantörer och handel haretablerats i svenska dagligvarubranschen i sann ”ECR-anda”.Retursystemet för pallar och lådor, insamlingen av förpackningar ochtidningar, systemet för att identifiera och streckkodsmärkaförpackningar och pallar och branschgemensamma ECR-utbildningar ärexempel på detta.Varför lyckas dessa samarbeten så väl just i Sverige? Jag tror att endel av förklaringen är kulturell. Vi svenskar är samarbets- ochkonsensusorienterade. Den främsta framgångsfaktorn är ändå att dessaorganisationer involverat aktiva och drivande representanter från sinamedlemsföretag, både i utveckling och i drift av dessa samarbeten. Niär många som kan ta åt er av äran av att den svenska dagligvarubranschen har affärsorienterade samarbeten som kapar onödiga kostnader och gagnar såväl leverantörer och handel som konsumenterna.Cecilia Gyldén, Seniorkonsult, Movement Consulting

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062